Tre misslyckade produkter som lanserats igen


Många företag som jag kommit i kontakt med säger sig arbeta med kunderna i fokus. Jag har också ofta hört att företagen anser sig förstå sina kunder och därför också utvecklar produkter som passar kunderna. Men vad är det egentligen som kunderna vill ha? Även mycket stora och framgångsrika företag gör misstag ibland och lanserar till exempel produkter som företagen tror att kunderna ska gilla, men som visar sig bli rejäla floppar. Det finns också produkter som inte blivit så framgångsrika men som i en ny tappning åter lanseras många år senare.

Det handlar alltså inte bara om att ha en bra produktidé utan också om att ha rätt timing. En dålig timing kan handla om att en teknologi inte är tillräckligt mogen för att det ska gå att lansera produkter baserat på teknologin, eller att människor inte är mogna att ta till sig en nyhet än. En del produkter som lanserats under senare år är egentligen inte helt nya, utan det har lanserats liknande produkter många år tidigare som dock inte har nått samma framgång som dagens produkter.

Tre exempel på misslyckade produkter som fått moderna efterföljare är:

1. Apple TimeBand
Redan 1991 publicerade Apple ett koncept med en liten dator som man skulle bära på armen som ett armbandsur. Produkten hette Apple TimeBand. Detta koncept är mycket likt den Apple Watch som lanserades i april 2015, det vill säga i våras. Apple TimeBand lanserades aldrig på marknaden utan stannade på koncept-stadiet, men det fanns prototyper framtagna. Apple Watch är alltså inte Apples första försök att utveckla en dator/telefon i form av ett armbandsur.

2. Rökfria cigaretter
År 1988 lanserade tobaksbolaget R. J. Reynolds en rökfri cigarett. Kunderna gillade dock inte smaken på de rökfria cigaretterna och rykten spreds också att cigaretterna kunde användas för att röka crack kokain. Detta tillsammans gjorde att cigaretterna aldrig fick något större genomslag. I dag har e-cigaretter introducerats på marknaden och fått ett förhållandevis stort genomslag. I Danmark rapporteras till exempel 17 % av alla personer över 15 år ha provat e-cigaretter och 2 % använder e-cigaretter dagligen.

3. Apple Newton
En handhållen dator som det skulle gå att hålla i en hand och som fick många efterföljare var Apple Newton, som lanserades 1993. Apple Newton hade en inbyggd igenkänning av handskrivna tecken, vilket innebar att användaren kunde skriva bokstäver på skärmen med en penna varpå tecknen tolkades och omvandlades till vanliga datorbokstäver på skärmen. Apple Newton hade dock ett högt pris, problem med tecken-igenkänningen och kritiserades för att vara klumpig. Just tecken-igenkänningen hånades bland annat av flera komiker på TV. 1998 slutade Apple att sälja Newton. Historien tog dock inte slut där, utan Apples Newton fick många efterföljare i form av t.ex. Palm i slutet på 1990-talet och även iPhone och iPad är konceptuellt sett snarlika Apple Newton.

De ovanstående produkterna utvecklades av stora och framgångsrika företag, men produkterna blev ändå inte framgångsrika. Företagen hade säkert lagt stora pengar på att undersöka och förstå vad som kunde vara gångbart på marknaden, men ändå fungerade inte produkterna på marknaden.
Ibland är det dock inte tillräckligt att känna sina kunder och sin marknad, utan ibland krävs det också att företag provar att lansera något nytt på marknaden för att se om det fungerar utan att veta säkert. För att minska risken i sådana fall kan en ny produkt lanseras i begränsad omfattning till en början för att prova om den verkligen fungerar i verkligheten på marknaden.

Missa inte heller min nya bok ”Den sensationella vägen till lojala kunder”. Boken finns att köpa till ett rabatterat pris här.

Källor:
http://www.cancer.dk/forebyg/rens-luften/e-cigaretter/tal-og-statistik-om-e-cigaretter/
http://wonderfulengineering.com/7-weird-apple-products-that-never-made-it-to-the-market/
http://forums.appleinsider.com/t/182933/before-the-apple-watch-there-was-the-apple-timeband
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton
http://www.dailyfinance.com/photos/top-25-biggest-product-flops-of-all-time/

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *